.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
تاثیر نرخ ارز در گرانی گوشت، برنج و حبوبات

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به آخرین تغییرات قیمتی در بازار خرده‌فروشی، از ثبات و کاهش قیمت 9 قلم کالا بر اساس گزارش این هفته بانک مرکزی خبر داد و گفت: تغییرات نرخ ارز در قیمت برخی کالاها موثر بوده است.

محمد قبله در گفتگو با مهر با اشاره به گزارش هفته جاری بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران گفت: گزارش این بانک که در مورد 11 گروه کالایی از بازار خرده‌فروشی تهیه می‌شود، ثبات قیمتی برای دو گروه کالایی، کاهش قیمتی برای 6 گروه کالایی و افزایش قیمت جزئی برای 3 گروه کالایی را نشان می‌دهد.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان افزود: بر اساس این گزارش، گروه لبنیات و روغن نباتی نسبت به هفته قبل کاهش را بدون تغییر قیمت بوده‌اند، این درحالی است که قیمت تخم مرغ 0.4 درصد، میوه‌های تازه 2.8 درصد، سبزی‌های تازه 3.3 درصد، گوشت مرغ 3.8 درصد، قند و شکر 0.2 درصد و چای 0.1 درصد کاهش را نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: بر اساس گزارش بانک مرکزی، قیمت برنج 3.2 درصد و حبوبات 0.2 درصد افزایش قیمت را تجربه کرده‌اند؛ ضمن اینکه افزایش قیمت گوشت قرمز هم 1.1 درصد بوده است.

قبله با اشاره به وضعیت قیمت گروه لبنیات در بازار خرده‌فروشی، گفت: گروه لبنیات تغییرات نرخ قابل توجهی نداشته است و بسیاری از کارخانجات که خودسرانه، اقدام به افزایش نرخ محصولات خود کرده بودند، قیمت‌های خود را اصلاح کرده و به حالت قبل بازگرداندند؛ اما راجع به افزایش 0.4 درصدی نسبت به مدت مشابه ماقبل، تغییر قیمت ناشی از افزایش یک درصد مالیات بر ارزش افزوده بوده که از سوی برخی از واحدها گزارش شده است.

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان خاطرنشان کرد: در مورد تخم‌مرغ نیز با توجه به سیاستهای تنظیم بازار در عرضه مستقیم تخم مرغ از سوی اتحادیه مرکزی میهن از سوی میادین میوه و تره بار و توزیع مستمر آن، قیمتهای افزایشی هفته های قبل، روند کاهشی به خود گرفته است.

دلیل افرایش قیمت برنج

وی در مورد افزایش قیمت برنج گفت: برنج کالایی بوده که در هفته مورد بررسی بانک مرکزی افزایش قیمت را تجربه کرده است، علت آن هم مربوط به اتمام ذخایر تولیدات سال قبل و افزایش قیمتهای جهانی و نیز نرخ ارز گزارش شده است که به نظر می‌رسد به محض ورود تولیدات سال جاری، نرخ برنج با روند کاهشی روبرو شود.

قبله ادامه داد: به دنبال افزایش نرخ نان، برنج به عنوان کالایی جایگزین در سبد مصرفی مردم تلقی شده و این امر سبب افزایش تقاضا و قیمت این محصول شده است که البته یکی از دلایل عمده دیگر را می توان در افزایش قابل توجه نرخ حمایتی برنج کم‌محصول در سال گذشته در جهت حمایت از کشاورزان جستجو کرد.

وی اظهار داشت: حبوبات در داخل کشور تغییرات قیمتی قابل توجهی نداشته است و به نظر می رسد به محض ورود به فصل برداشت جدید در سال جاری و عرضه قابل توجه آن، نباید روند افزایش نرخ این کالا را شاهد باشیم.

افزایش قابل توجه قیمت میوه‌های تازه

قبله در مورد تغییرات کاهشی نرخ میوه‌های تازه گفت: میوه‌های تازه در سال جاری نسبت به سال قبل از افزایش قیمت قابل توجهی برخوردار بوده است که علت آن را می‌توان در ممنوعیت در ثبت سفارش این اقلام، افزایش اعمال موانع تعرفه‌ای و غیرتعرفه‌ای به خصوص مسائلی همچون صدور مجوزهای قرنطینه‌ای جستجو کرد.

وی خاطرنشان کرد: البته با رو به اتمام بودن ذخایر پرتقال و سیب در کشور تا شروع برداشت فصلی در سال جاری، همچنین تاخیر در بازار رسانی و برداشت میوه‌های نوبرانه و فصلی تولید داخلی، تا حدودی این اقلام وارداتی متاثر از قیمتهای جهانی و تغییرات نرخ ارز افزایشی در بازار داخلی عرضه شدند که پیش‌بینی می‌شود با عرضه مستمر محصولات مشابه داخلی، این روند قیمتها تعدیل شده و کاهش یابد که البته در گزارش هفته جاری بانک مرکزی، این روند قابل مشاهده است.

قبله در مورد نرخ سبزی‌های تازه نیز گفت: با ورود تولیدات جدید و عرضه مستمر آن به بازار، روند کاهشی مشهود و در گزارش بانک مرکزی نیز به آن ادغان شده است.

افزایش قیمت گوشت به دلیل افزایش نرخ ارز

معاون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، افزایش قیمت گوشت قرمز را به دلیل افزایش قیمتهای جهانی و افزایش نرخ ارز دانست و تاکید کرد: این دو فاکتور در محموله های وارداتی تاثیر گذاشته است؛ ضمن اینکه افزایش قیمت نهاده های خوراک دام در بازار داخلی نیز بی تاثیر نبوده است که به نظر می رسد این روند بیشتر در گوشت گوسفندی مشهود بوده و تداوم داشته است.

وی اظهار داشت: گوشت مرغ به دلیل ورود به فصل گرما و همچنین تولید مناسب ماههای قبل، در کنار کنترل نظارت مستمر بر روی تامین و کشتارگاهها با روند نزولی قیمت مواجه شده است که به نظر می رسد طی هفته های آتی این موضوع ادامه یابد.

قبله با اشاره به تاثیرات نرخ ارز در روند قیمتی قند و شکر، گفت: عمده دلیل این تغییرات قیمتی ورود محموله های ذخیره سازی شده در بازار داخلی بوده است که به نظر می رسد این روند طی هفته های اتی ادامه یابد. در مورد قیمت چای و روغن نباتی نیز تغییرات نرخی ملاحظه نمی شود و بازار در این اقلام آرامش نسبی دارد./1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.09 seconds.